mandag den 23. marts 2015

Særinteresserne der gør mig til den, jeg er

Mange med autisme har særinteresser. Nogen har én, mens andre har 20. Det skifter fra person til person. Jeg er en af de autister, der har særinteresser. Jeg ved ikke helt hvor mange, men jeg har særlige områder, der interesserer mig ekstra meget. Almindelige mennesker vil måske også mene, at de har meget store interesser, og det tror jeg også gerne. Der er bare noget bestemt med særinteresser og autisme, i hvert fald i mit tilfælde. Ærligt, så tror jeg ikke, at jeg ville være i stand til at huske så mange ting, hvis ikke jeg havde autisme. 

Det er svært at forklare, hvad der skaber de store interesser. Når jeg finder noget, jeg synes er interessant, sidder det nærmest på mig resten af livet. Jeg vokser aldrig fra at læse om de ting, jeg bedst kan lide. Et eksempel er, at da jeg var lille var jeg helt vild med hunderacer, og jeg kunne dem alle sammen, og jeg kunne udpege tilfældige hunde på gaden og sige, om de var gadekryds eller hvilken race de nu var. Det kan jeg slet ikke i dag, men jeg ville helt klart læse i bogen om hunderacer, hvis jeg så en. Hunderacerne er dog ikke den mest markante særinteresse jeg har haft. Den mest markante har nok - og vil sikkert altid være geografi. Det startede da jeg var helt lille, tror jeg. Det var dengang, der var tsunami i 2004. Jeg gik i 0. klasse på det tidspunkt, og jeg syntes det var så underligt på en eller anden måde. Hvordan kunne der være så stor en bølge? Jeg har senere fået af vide, at jeg som lille konstant stillede spørgsmål der omhandlede geografi på en eller anden måde. Jeg kan ikke lide at blære mig eller fremhæve mig selv, men jeg behøvede kun en uges tid eller to, før jeg kunne samtlige hovedstader og lande.

Når man finder en ting, man interesserer sig for, kan man nærmest ikke give slip. Man er på en eller anden måde nødt til at vide alt om det. Det, der starter som hurtig læsning i dansktimerne i 0. klasse, hvor vi skulle låne bøger, udviklede sig til ting, jeg stadig interesserer mig meget for den dag i dag. Når man først har fundet ud af noget om et emne, kan det nærmest ikke forsvinde. Når man ved noget om sin særinteresse, forsvinder det aldrig. Det er som om, at det bare sætter sig fast og bliver for evigt. 

Jeg synes med alderen, at jeg har fået større og større tendens til at opsøge mine særinteresser. Jeg læser meget mere på nettet, og jeg glæder mig til at komme på gymnasiet, så jeg blandt andet kan bruge deres bibliotek og få en masse timer med interessante fag. Mange vil nok påstå det modsatte om mig fordi jeg ikke rigtigt snakker om mine særinteresser med folk mere. Det er nok fordi jeg er blevet ældre, tror jeg. Da jeg var yngre jeg var meget "akavet" i min personlighed, og jeg vidste ikke, hvad der var høfligt og normalt. I dag ved jeg godt, det er unormalt pludseligt at snakke om et eller andet emne, men det gjorde jeg ikke dengang. Det er derfor, jeg i dag holder disse ting for mig selv.

In English

Many autists have special interests. It is different how many they have - it can be one or maybe even 20. I am an autist with special interests. I do not know how many I have, but I have some areas which interests me a lot. People without autism may think that they also have special interests sometimes, but I do not think it is in the same way. There is a special thing when it comes to autists and their interests, I guess. To be honest, I am sure that my good memory in some subjects is caused by autism. I would probably not be able to remember so many things, if i did not have a diagnosis.

It is hard to explain what creates the interests. When I find something that I find interesting, I mostly like this topic all my life. A good example is when I was younger - I must have been 4-6 years, I was very interested in dog breeds. I was able to recognize dog breeds when I saw them at the street. I could also tell whether the dog was a crossbreed or not. Today I do not remember many of the dog breeds, but if I find a book about dog breeds, I am sure I would read it. But the dogs were not my biggest interest. My biggest interest ever is probably geography. It started when I was very young. I think it started in 2004 when the big tsunami hit Thailand and Indonesia. I wondered how such a big wave could just suddenly appear. Today there are many people who tell me that when I was younger, I constantly asked geography-related questions. I do not like bragging, but when I started at the special school for autists (I think I was 9 or 10 back then), it only took me one or maybe two weeks for me to learn all the countries and their capitals.

When I find something interesting, I get the urge to know absolutely anything about it. It is impossible to know anything about a topic, but if it is interesting enough, I can read for hours! It starts a hobby in the early school years, where I borrow books at the library. Then it "evolves" into a big interest, that follows me my entire life.

As I have become older, I feel more interested in my interests. Maybe it is because I can easily read about it on the internet. My parents and other people who are close to me will probably deny this, as I never talk about my interests. My secret is that I think about them most of the time, but I keep them inside my mind. I honestly think it is a bit embarrassing to talk about. The reason I never talk about my special interests anymore, is because I was very "socially awkward" when I was younger. I did not knew that it was weird in any way. Today I know that, so I only talk about my interests if other people does. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar