fredag den 20. marts 2015

Humor og fordomme om autisme

Mange tror sikkert på grund af mit tidligere indlæg - det med, hvor jeg svarede på spørgsmål, at jeg ikke bryder mig om, at man laver sjov med min diagnose. Det er forkert. Jeg synes det er okay at lave sjov med min diagnose. Det er også ok at have fordomme, for det har alle. Det er træls når andre skal spille kloge og lade som om de ved noget om ting, de egentlig ikke ved noget om, f.eks. "hvis dit barn har autisme, så skal han/hun bare spise glutenfri-vegansk og alt muligt andet", det er irriterende. Men at folk tror, at autister enten er supergenier eller retarderede, det synes jeg faktisk er fair nok, for hvor skulle man vide det fra, hvis ikke man kender nogen?

Jeg har selv mødt mange fordomme. Jeg går på en skole for autister, jeg er selv autist og jeg har fordomme mod autister. Jeg har for eksempel oplevet, at mange på min skole stinker af sved, så jeg den fordom, at mange måske ikke vasker sig. Jeg har også fordomme om "almindelige" mennesker, at de godt kan lide, når det larmer. De folk jeg kender hører tit ekstremt høj musik, og det kan jeg nemt blive træt af. Jeg kan godt lide musik i små mængder, eller hvis jeg lige er oplagt.

Det jeg prøver at sige med dette korte indlæg er egentlig, at jeg synes det er fair nok, når folk tænker noget om autisme. De ved jo typisk ikke, hvad det er. Hvis de tror jeg er en bestemt person, må jeg jo bare bevise, at jeg ikke er. Når de spiller kloge og giver mig umulige kostråd, hvilket jeg endnu ikke har prøvet, jeg har kun hørt om det, må jeg jo bare ignorere det, eller give dem igen på en humoristisk måde. For jeg kan faktisk godt lide ironi, humor og hvis det er festligt, også selvom jeg er autist.

In English

Many people would probably think that I would be sad, if people made fun of autism. That is wrong. It is okay to make fun of autism, and it is okay to have prejudices too. I do not know a person, who has no prejudices. And how is it possible not to have any, when you have maybe heard about the diagnosis, but never read about, what it really is? I do not care about other people's prejudices, because I know that I am not what they think I am. It is annoying when someone starts telling me how to deal with my diagnosis - eat gluten free, eat vegan and many other stupid things. I know how to deal with autism and my life, so stop lecturing me. It is okay when my parents and my family tell me how to be, but when strangers on the internet do it, it is just weird.

I have prejudices myself. I am at school for autistic people, I am autistic and I actually have prejudices about autists myself. Many of the students from my school smell very bad. They smell like they forgot how to put deodorant on. It is like they sweat all the time. I have the prejudice that some people with autism may sometimes forget hygienic things like deodorant and bath. I also have prejudices about people without autism. They like very noisy music, they party all the time. Maybe I am just jealous that I am not able to attend big parties. I like noisy music sometimes, but not all the time.

The idea with this short post is that I just wanted to say that I think it is fair, when people have prejudices about autism. They have probably never heard about before - maybe once or twice, but that is not enough to know how autism really works. If someone tries tell me what to do about my diagnosis, I will just have to prove that I am not how they think I am. I like humor, I like music, I like social situations just like other people. It is just harder for me to be a part of it.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar