fredag den 3. april 2015

Alenetid

Det er godt for mig at være alene. Jeg kan bedst lide at være alene, men mange tror fejlagtigt, at jeg kun kan lide at være alene. Jeg kan rigtig godt lide at være sammen med andre, men jeg har svært ved at opsøge folk. Det kan føles så akavet, især når man står, og man ved egentlig godt, hvad man skal sige .. men det er bare umuligt at sige det. Det er svært at forklare hvorfor, jeg kan bare ikke. Det er ikke fordi jeg er bange, for jeg føler mig ikke bange. Det er bare det der med at springe ud i det, jeg ikke rigtigt kan. Det er så underligt og irriterende på samme tid. Hvis bare jeg kunne finde ud af det, ville mange ting være lettere.

Når jeg er alene kan jeg tænke på alle de ting, jeg nu tænker på. Min fremtid, hvad der skal ske i weekenden, særinteresser, hvilke fag jeg skal have i skolen, og måske flere forskellige ting. Det er svært at tænke når man er sammen med andre. Det lyder underligt, men jeg har altid haft den idé, at andre kan læse mine tanker. Selvom jeg ved, at det selvfølgelig ikke kan lade sig gøre, så kan jeg ikke lade være med at gå rundt og se, om der er nogen der stirrer på mig. Jeg prøver tit at sige til mig selv, at det slet ikke kan lade sig gøre, og jeg får mig for det meste også overbevist. Det kan bare være ret irriterende til tider.

Når jeg er alene føler jeg ikke, at folk dømmer mig. Selvom det er min tætte familie, kan jeg godt føle at de tænker alt muligt om mig. Måske er de skuffede over mig eller sådan noget. Det er også godt, at jeg kan læse om mine interesser uden andre synes det er underligt eller nørdet. Det er måske underligt og nørdet, og det er jeg godt klar over .. men alligevel foretrækker jeg at gøre sådan noget alene. 

At være alene er bare en god måde at samle sig selv på. Jeg får energi på den måde. Nogen får energi ved hjælp af sport, sociale aktiviteter og sådan noget. Jeg får energi af at være mig selv. Man kan sikkert ikke sætte sig ind i det, hvis man ikke har det sådan. Når jeg er til familiefester eller sådan noget, er det altså ikke fordi jeg ikke gider at være social. Det er måske bare fordi jeg har brug for at tænke eller samle mig lidt. 

In English

I like to be alone most of the time. Sadly, there are many people who think that I only like to be alone. I really like spending time with other people, but it is hard for me to seek out other people. It is very awkward, because I know what to say and when to say it - but it is still impossible for me to say something. It is not because I am afraid or anything, it is just too hard for me. It is weird and annoying at the same time! If I knew how to start conversations, things would be so easy!

When I am alone, I can think about all the things that I like. My future, what is going to happen in the weekend, special interests, the subjects I have in school and many other things. I find it hard to think when there are other people. It sounds weird, but I always get the feeling that other people can read my mind! I know that it is impossible to read minds, but I cannot help looking around in the room to see if someone stares at me. I tell myself all the time that they are unable to "see" what I think about, and most of the time I am able convince myself that it is impossible. 

When I am alone, I get the feeling that people are unable to judge me. Even though the people in the room is my close family, I still think that they judge me. Maybe they are disappointed in me or something like that. Another good thing is that I can read about my special interests without anyone who thinks I am a weird nerd. I know that special interests are weird, but I prefer being alone when I read about it.

Being alone is for me a good way to gain energy. Some people get energy by sports or social activitie. It is probably hard for other people to understand. When I go to another room at the family dinners, it is not because I want to be alone all of the time. I want to be social, but I need to get some power or energy.

1 kommentar:

  1. Tak ven fordi du skriver om dine tanker og om at være Cecilie 😊 jeg bliver rørt og stolt hver gang. Du skal vide jeg elsker dig for den du er ❤️ knus mor

    SvarSlet