mandag den 13. april 2015

Min personlighed er anderledes - men kun på visse punkter

Min personlighed bliver påvirket af autisme. Det er rigtigt nok, men der er mange der tror, at jeg er meget anderledes. Jeg er ikke meget anderledes, men jeg har ting, hvor jeg måske kan virke lidt speciel. Det er noget jeg har tænkt over i et par uger, og derfor ville jeg lave et blogindlæg omkring emnet.

På skolen har vi for sjov taget mange persontypetests. Egentlig tror jeg ikke på den slags, men det var alligevel ret sjovt at prøve det. De tests jeg tog, sagde at jeg var meget objektiv, og at jeg kunne have svært ved nye ting. Det passer meget godt, og det er måske det, som kendetegner min personlighed, som er påvirket af autisme.

Jeg er ikke egoistisk. Det synes jeg i hvert fald ikke selv. Jeg vil faktisk rigtig gerne være et godt menneske! Det er bare supersvært for mig at dele med andre, for eksempel. Der er mange der driller mig med, at jeg er nærig, og det synes jeg ikke selv, at jeg er. I hvert fald ikke ret meget. Det er grænseoverskridende at skrive om det her, da folk sikkert vil synes, at jeg er egoistisk. 

En anden ting er, at den der test sagde, at jeg var objektiv. Jeg tror den mener, at jeg træffer beslutninger ud fra, hvad jeg synes er fornuftigt, og har gennemtænkt for mig selv, og ikke efter en løsning, som mange mennesker i kommet frem til. Igen, jeg kan bedst lide at være alene, og derfor forvirrer det mig også helt vildt meget, hvis jeg skal bruge flere timer på at finde en løsning sammen med andre. For det første føler jeg, at jeg ikke kan få det som jeg vil have det, og for det andet bliver jeg vildt genert, hvis der er for mange, og for det tredje bliver jeg virkelig utålmodig. Jeg tænker inde i mit hoved, at de bare bør komme videre i stedet for at stå der og gøre ingenting. Jeg kan ikke sætte mig ind i deres måde at gøre tingene på, og jeg kommer sikkert heller ikke til det. Jeg mener, at der er noget godt ved at være objektiv, men der er også noget godt ved at være analytisk, som i følge testen var modsætningen. Jeg tror bare - efter de autister som jeg kender - at vi autister er mere objektive end almindelige mennesker, og almindelige mennesker er mere analytiske og bedst kan lide at tage diskussionerne sammen og finde en løsning. Jeg er måske "sort/hvid" og mange andre er "grå/en blanding"

Nogen gange tænker jeg mere på mig selv end på andre. Jeg vil igen ikke sige, at jeg er egoistisk, men jeg har være vildt svært ved at sætte mig ind i, hvad andre vil tænke. Enten overtænker jeg det hele, og tror at folk vil hade mig, eller også glemmer jeg at tænke. Det er som om, at der ikke er en midte.  

Svært ved nye ting? Jeg har meget svært ved nye ting. Jeg skal forberedes, hvis der er noget, jeg ikke har prøvet før. Typisk ville jeg ikke have lyst, medmindre det er noget jeg allerede ved, vil blive godt. Jeg tør ikke tage ret mange chancer, og jeg kan bedst lide den tryghed der er i, at det er noget jeg allerede har prøvet. Det her blogindlæg blev meget langt, og jeg vil stoppe nu.

In English

Autism has influence on my personality. That makes me different from other people. There are many people who think that autism is only about being different. I am not extremely different compared to people without autism, but I have a few "flaws" that might be weird to some people. I have thought about it for some weeks, so I wanted to make a post about it.

We have tried some different personality type tests in my class. Normally, I do not believe in those kinds of tests, but I thought it could be funny to try it, at least. The tests I tried told me that I had an objective personality and I could be afraid of trying new things. Honestly, I think the result suits me very well, and it characterises the parts of my personality, that are influenced by autism. 

I am not selfish. I do not think I am selfish. Even though I might seem selfish to some people, I actually want to be a good person! It is just extremely hard for me to share with others. There are many people who mock me and say that I am cheap. I do not think I am cheap. It is hard for me to write about this, because I am afraid that people will think I am selfish.

Another thing the test said, was that I had an objective personality. I think it has something to do with making decisions. I make the decisions I think are good for me, but I might forget that it could be annoying for other people. It confused me a lot, when I have to talk to others while making decisions. I cannot get it as I want if there are too many people. I am also too shy to discuss my decisions, and I am way too impatient! I hate to talk about important things for too long. I feel like people are just talking and talking, but they are not doing anything. I would rather skip the long conversation and just get my decision through! To be honest, I think that there are both good and bad things about being objective, but also about being analytical - which the test said was the opposite of being objective. I have an idea that many autists are objective like I am. I am not judging anyone, but I know many autists, and most of them feel like I do. In my opinion, there are maybe only two sides of a case - good and bad, while there in other people's minds are good and bad things with both sides.

Some people would call me selfish. I do not want to be selfish, but it is too hard for me to do something good for others, if it is not good for me as well. I think it is part of my autism. It is sometimes very difficult to put myself into other people's place. I really wish I was better.

Hard to try new things? It is indeed hard to try new things! I prefer the old things I have done many times before instead of checking out the new ones. New things can be scary somehow.

This post was too long, so I will end it here.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar