søndag den 1. november 2015

Planlægning for planlægnings skyld

De fleste autister kan godt lide at have en klar plan. Nogen har måske planer og instrukser for, hvordan de skal gøre i forskellige situationer. Men på det punkt kan jeg i den grad mærke, at jeg er atypisk autist og ikke typisk.

Jeg kan generelt godt lide at have en overordnet plan hvis noget stort skal ske, men ellers tager jeg det mere som det kommer. På min gamle skole, Firkløverskolen brugte de meget piktogrammer, hvilket jeg egentlig syntes var mere til forvirring end til gavn. 

Jeg bliver forvirret, når der skal planlægges. Jeg kan ikke finde ud af det - et fremragende eksempel var dengang jeg skrev projektopgave i 9. og 10. Hver dag, da dagen var overstået skulle jeg skrive, hvad jeg skulle lave næste gang. Altså som en slags logbog. Jeg blev ved med at tænke "hvorfor i al verden skal jeg dog det? Jeg finder nok ud af i morgen, hvad jeg skal lave" - og det værste var, at hvis jeg ikke skrev logbog, ville det trække ned i karakter. 

Jeg har som regel altid styr på, hvad jeg skal lave i mine opgaver alligevel. Måske bliver det lavet i sidste øjeblik, men det bliver præcist og jeg får det gjort. Hvorfor skal jeg så lave en detaljeret plan, som jeg hverken kan overskue at lave eller at følge? Nogle gange får det mig lidt til at tænke, om det ikke bare var "planlægning for planlægningens skyld" - altså, jeg kunne have skrevet projektopgave i de lange, 20 minutter jeg brugte for at stirre ud i luften fordi min hjerne ikke kunne rumme at lave en plan.

Selvfølgelig kan jeg godt lide orden og struktur. Det holder jeg da meget af - men alt med måde, tænker jeg. Jeg kender mange folk der også laver pakkelister, når de tager på ferie. Jeg får hovedpine ved tanken! Det ville jeg aldrig kunne holde til. Jeg kan altid huske inde i mit hoved, hvad jeg skal have med, og det er faktisk sjældent, jeg glemmer noget. 

Det er fair nok, at mange mennesker godt kan lide planlægning, og jeg kan også i et vis omfang. Bare jeg slipper for at stå for den, og bare planlægningen ikke er for omfattende! Jeg har faktisk aldrig mødt andre autister, der har det på samme måde - måske gør jeg en dag?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar